Oh lord

Idag har jag läst något av det konstigaste någonsin i Vestmanlands Länstidning. Det var så wierd, enligt mig, att jag satte kaffet i halsen och höll på att kvävas. I gårdagens tidning finns ett debattinlägg författat av Thure Jadestig och
Maria Werme som handlar om att Sverige måste ta tag i den växande anisemitismen. De skriver att antisemitismen har ökat kraftigt i stora delar av den arabiska/muslimska världen. Ja? Det förvånar väl ingen. Det är väl egentligen inte så konstigt? Jag tänker inte ge mig in i den religösa aspekten på den här frågan, för jag har varken kunskapen eller tiden. Judarna invaderade Palestina och utropade Israel som självständig stat, sionisterna har ockuperat i princip i hela landet och antalet palestinier som blir dödade i förhållande till judar är extremt högt. Palestinierna har som ockuperat land rätt till ett beväpnat motstånd. Det har inte Israel. Så jag kan inte se hur Werme och Jadestig lyckas få det till att det största problemet vi har i Mellanöstern är "förföljelsen av judarna". Eh va? Det är inte judar som blir stoppade i förnedrande checkpoints, som inte får leva fritt i sitt land och som inte får exportera eller importera varor så att de får en chans att skapa en hållbar ekonomisk situation.

Jadestig och Werme återkommer irriterande ofta till Förintelsen. De försöker okeja sionisternas beteende i Mellanöstern med att referera till utrotandet av judar. Men fan, det funkar ju inte så. Jag förstår att judarna ville ha en judisk stat, en plats på jorden. Det kan nog alla förstå och acceptera. Vad jag inte förstår är hur de kunde gå in i ett redan smockfullt och pyttelitet land och kräva mer än hälfen av marken. Att de sedan fick över 50% av landytan av FN gör mig fortfarande stum. Hur fan? Det borde inte vara möjligt, palestinerna var ju dubbelt så många i antal. I dagsläget har Israel ockuperat i princip hela landet och det har definitivt inte gjorts på ett humant sätt.

I alla fall. De orden som fick mig att sätta kaffet i halsen var: "Om Israel hade funnits under Förintelsen skulle många tusen judar ha överlevt. I stället fann de ingen fristad någonstans. De miljoner judar som då förnedrades och mördades har nu återigen förnedrats genom att användas som slagträ i konflikten mellan Israel och Hamas. "

Om inte judarna hade tagit över Palestina hade inte femtusen palestinier behövt bli dödade av israeliska styrkor de senaste sju och ett halvt åren. Sätt det i förhållande till de 667 israeler som palestinska trupper har dödat, dear Jadestig och Werme.

Jag tycker såklart att konflikten i Mellanöstern suger. Det är en så extremt komplex situation. Och det är i princip omöjligt att lösa den nu, även om det är lätt att stå på en sida och tycka en jävla massa. Vad gör man liksom? Ska judarna bli bortkörda från det land de levt i så pass många år? Vad händer med de judiska invånare som levt i Israel i hela sina liv och betraktar det som sitt land? Vad fan gör man åt någonting som redan från början var så uppfuckat? Hur löser man det?

Jag har ingen aning. Hade jag haft det skulle någon smart gubbe i snygg slips redan kläckt iden. Men vad jag vet och vad jag måste poängtera är att man ska tänka både en och två gånger innan man börjar ropa om antisemitism och förtryck av judar. För det är inte där vi står för tillfället. Vi var där för sextio år sedan, men nu är inte tiden att klappa sionisterna på huvudet och tycka synd om. Jag för min del kan inte förstå hur ett folk som utsatts för så mycket död och förtryck kan utsätta ett annat folk för samma sak. Men hänvisningen till några rader i en bok.

Puss till er. Framför allt till Thure och Maria. Puss.

Kommentarer
Postat av: Jonas Nordgren

Du är bara så rätt Sara, och har alltid varit.

2009-04-26 @ 11:24:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0